MATHEMATICS TEACHER’S MAGAZINE:

CONTRIBUTIONS OF ANGLES’ THEME FOR THE GEOMETRY TEACHING

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7867/1982-48662025e11664

Resumo

The objective of this text was mapping the contributions of papers published regarding the theme 'Angles', in Geometry teaching at Middle School. The methodology was qualitative in the documentary modality and the research corpus was the Mathematics Teacher’s Magazine. We observed that the most developed Geometry contents on the Mathematics Teacher’s Magazine texts were triangles, solids, polygons, geometrical constructions and circle. Regarding to texts themes, we realized that the main discourses were around the curriculum, epistemology, didactics and teacher education in the segment of the Middle School. Concerning the texts that permeated the subtheme 'Angles' 22.22% dealt with 'Angles in the Circumference', 16.67% placed 'Direct Proportionality', 16.67% the 'Sexagesimal System', 11.10% dealt with 'Parallelism between straights', 11.10% the 'Tales Theorem', 5.56%' the ‘Sum of Angles in a Triangle', 5.56% the 'Pythagoras Theorem' and 5.56% to 'Trigonometry in Right triangle'.

Downloads

Biografia do Autor

Wagner Marcelo Pommer, UNIFESP, campus Diadema

Trabalho atualmente na graduação e no mestrado acadêmico associado ao curso de Ciências- Licenciatura, da UNIFESP, campus Diadema-SP. Sou bacharel em Engenharia Mecânica pela Universidade Mackenzie (1983) e Física pela PUC/SP (1996). Tenho especialização em Matemática, pela Universidade São Judas Tadeu (1995), mestrado acadêmico em Educação Matemática (PUSP, 2008) e doutorado em Educação (FEUSP, 2012). Minha experiência em pesquisas se situa principalmente nos seguintes temas: Teoria Elementar dos Números e Números Irracionais. Na parte teórico-metodológica o enfoque envolve a Didática da Matemática Francesa, especialmente na Engenharia Didática de Brousseau e Artigue, nos Registros de Representação Semiótica de Duval, na Teoria do Antropológico de Chevallard, na Metacognição e nos Núcleos de Significação.

 

Curriculo:  http://lattes.cnpq.br/4262149292744127

ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-6138-1279

 

Downloads

Publicado

2025-03-05

Como Citar

Pommer, W. M. (2025). MATHEMATICS TEACHER’S MAGAZINE: : CONTRIBUTIONS OF ANGLES’ THEME FOR THE GEOMETRY TEACHING. Revista Dynamis, 31(Publicação contínua), e11664. https://doi.org/10.7867/1982-48662025e11664