QUALIFICATION AND REMUNERATION OF ACCOUNTING TEACHERS: A STUDY BASED ON HUMAN CAPITAL THEORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4270/ruc.2023124

Keywords:

Teaching qualifications, Theory of Human Capital, Accounting, Professional Remuneration

Abstract

This study aimed to identify the variables related to teaching qualifications that influence the incomes of teachers in both the educational and professional accounting fields. The research involved a sample of 388 Brazilian educators, utilizing a descriptive and quantitative approach with the administration of questionnaires. Data analysis included descriptive statistics, Mann- and fit of multiple linear regression models. The results highlight the influence of academic qualifications on teaching income, indicating that professors with a doctorate, longer time since obtaining a master's degree, exclusive dedication, extensive teaching experience, male gender, and originating from the South and Southeast regions had higher incomes. Regarding remuneration in the job market, it was found that teachers with a doctorate, greater professional experience, who completed Teaching Methodology, were male, and affiliated with private institutions, colleges, or universities, achieved higher incomes. The findings suggest that investing in education yields better returns both in the classroom and in the professional accounting market, aligning with the principles of Human Capital Theory. This research contributes to understanding the relationships between teaching qualifications and incomes, providing relevant insights to enhance educational policies and professional development strategies in the accounting field.

Downloads

References

Aleixo, J. C. C. (2014). Professores do 1º segmento do ensino fundamental da cidade de Nova Iguaçu: Aproximações entre qualificação e identidade [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro]. Sistema de Publicação Eletrônica de Teses e Dissertações. https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/3667

Andere, M. A., Araujo, & A. M. P. de. (2008). Aspectos da formação do professor de ensino superior de ciências contábeis: Uma análise dos programas de pós-graduação. Revista Contabilidade & Finanças, 19(48), 91-102. https://doi.org/10.1590/S1519-70772008000300008

Barth, T. G. (2015). A relação custo-benefício socioeconômica da pós-graduação stricto sensu: Uma análise na percepção de mestres em contabilidade [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/132995

Barth, T. G., Ensslin, S. R., & Borgert, A. (2016). Os benefícios pessoais da pós-graduação stricto sensu: uma análise na percepção de mestres em contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 10(1), 106-128. http://doi.org/10.17524/repec.v10i1.1326

Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: A theoretical analysis. The Journal of Political Economy, 70 (5), 9-49. http://www.nber.org/chapters/c13571.pdf

Campos, L. C. (2016). Atuação dos doutores em contabilidade nos eixos ensino, pesquisa, extensão, produção técnica e gestão à luz da teoria do capital humano [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia]. Repositório Institucional da Universidade Federal de Uberlândia. http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.92

Cunha, J. V. A. da, Cornachione Junior, E. B., & Martins, G. de A. (2010). Doutores em ciências contábeis: Análise sob a óptica da teoria do capital humano. Revista de Administração Contemporânea, 14(3), 532-557. https://doi.org/10.1590/S1415-65552010000300009

Cunha, M. I. da. (2009). O lugar da formação do professor universitário: O espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, 9 (26), 81-90. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189115658006

Dallabona, L. F., Oliveira, A. F. de, & Rausch, R. B. (2014). avanços pessoais e profissionais adquiridos por meio da titulação de mestre em ciências contábeis. Revista Contabilidade Vista & Revista, 24(2), 39-62. https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/1255

Engel, C. I. (2017). Análise da qualificação docente nos cursos de ciências contábeis no estado do Rio Grande do Sul com avaliações extremas no conceito preliminar de curso [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/181260

Farias, R. S., Stanzani, L. M. L., Lima, J. P. R., & Araujo, A. M. P. (2020). Preparação para a docência universitária: Um estudo dos espaços formativos. Base - Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, 17(4). https://www.redalyc.org/journal/3372/337265148005/337265148005.pdf

Ferreira, V. P., & Angonese, R. (2015). O mercado de trabalho para contadores: Expectativas e realidades. XV Convenção de Contabilidade do Rio Grande do Sul, Bento Gonçalves. http://www.crcrs.org.br/convencao/arquivos/trabalhos/cientificos/mercado_de_trabalho_para_contadores_804.pdf

Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Coleção Leitura.

Garcia, C. M. (1992, 6-10 de julho). Como conocen los profesores la materia que enseñan. Algunas contribuciones de la investigación sobre conocimiento didáctico del contenido. Las Didácticas Específicas en la Formación del Profesorado, Santiago. https://hdl.handle.net/20.500.12799/3099

Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J., Malo, A., & Simard, D. (1998). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Editora Unijuí.

Gonçalves, C. (2018, 14 de setembro). Renda das mulheres é 42,7% menor que a dos homens, diz Pnud. Agência Brasil. https://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2018-09/renda-das-mulheres-e-427-menor-que-dos-homens-diz-pnud

Hillen, C., Laffin, M., & Rolim Ensslin, S. (2018). Proposições sobre formação de professores na área contábil. Education Policy Analysis Archives, 26, 106. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3060

Huberman, M. (2000). O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (Org.). Vida de Professores. 2. ed. Porto. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5689511/mod_resource/content/2/HUBERMAN%20Michael_O%20ciclo%20de%20vida%20profissional%20dos%20professores.pdf

Laffin, M., & Gomes, S. M. da S. (2016). Formação pedagógica do professor de contabilidade: O tema em debate. Education Policy Analysis Archives, 24, 77. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2372

Martins, O. S. M., & Monte, P. A. do. (2009). Mestres em ciências contábeis: Uma análise sob a ótica da teoria do capital humano. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 3(2), 1-22. http://www.repec.org.br/repec/article/view/65

Masetto, M. T. (1998). Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. Campinas-SP: Papirus.

Meurer, A. M., Souza, A. N. M., & Costa, F. (2019). Fatores motivacionais e modificações na vida dos mestrandos em contabilidade: Os dois lados de uma mesma história. Revista Contemporânea de Contabilidade, 16(38), 105-128. https://doi.org/10.5007/2175-8069.2019v16n38p105

Ministério da Educação (MEC). Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior (Cadastro e-MEC). (s. d.). http://emec.mec.gov.br/

Miranda, G. J. (2011). Relações entre as qualificações do professor e o desempenho discente nos cursos de graduação em contabilidade no Brasil. [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.12.2011.tde-16032012-190355

Miranda, G. J., da Silva Lemos, K. C., de Oliveira, A. S., & Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Revista Meta: Avaliação, 7(20), 175-209.

Miranda, G. J., Casa Nova, S. P. C., Leal, E. A., Miranda, A. B., Oliveira, A. S., & Ferreira, M. A. (2018). Revolucionando o desempenho acadêmico: O desafio de Isa. Atlas.

Nganga, C. S. N., Botinha, R. A., Miranda, G. J. & Leal, E. A. (2016). Mestres e doutores em contabilidade no Brasil: Uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1). https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.005

Paiva, G. S. (2010). Recortes da formação docente da educação superior brasileira: Aspectos pedagógicos, econômicos e cumprimento de requisitos legais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 18(66), 157-174. https://doi.org/10.1590/S0104-40362010000100009

Perazo, A. N. C., Machado, D. G., Cruz, A. P. C. da, & Quintana, A. C. (2016). Perfil do docente de ciências contábeis: Perspectiva de sua qualificação acadêmica, pedagógica e profissional. Revista de Contabilidade e Controladoria, 8(2). 49-65. https://revistas.ufpr.br/rcc/article/view/38481/28994

Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Artmed.

Pimentel, G. S. R.; et al. (2009). Os planos de carreira premiam os melhores professores? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 17(63). 355-380. http://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/657

Puentes, R. V, Aquino, O. F, & Quillici Neto. (2009). A profissionalização dos professores: Conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar, (34),169-184. https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000200010

Sandroni, P. (1999). Novíssimo Dicionário de Economia. Editora Best Seller.

Santos, N. A. (2012). Determinantes do desempenho acadêmico dos cursos de ciências contábeis [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.12.2012.tde-11062012-164530

Schultz, T. W. (1960). Capital formation by education. The Journal of Political Economy, 68(6), 571-583. https://www.jstor.org/stable/1829945

Schultz, T. W. (1962). Reflections on investment in man. The Journal of Political Economy, 70(5), 1-8. https://doi.org/10.1086/258723

Severino, A. J. (2008). Ensino e pesquisa na docência universitária: Caminhos para integração. Pró-Reitoria de Graduação da Universidade de São Paulo. https://www.prg.usp.br/wp-content/uploads/antonio_joaquim_severino_cadernos_3.pdf

Shulman, L. S. (2005). Conocimiento y enseñanza: Fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-30. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56790202

Silva, C. F., Ferreira, L. V., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2019). Formação docente na área contábil: Contribuições da disciplina de Metodologia do Ensino oferecida na pós-graduação stricto sensu. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 14(3), 144-162. https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.23062

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Vozes. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2724102/mod_resource/content/1/Saberes%20docentes%20e%20forma%C3%A7%C3%A3o%20profissional.pdf

Tardif, M., Lessard, C., & Lahaye, L. (1991). Os Professores face ao saber: Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, (4). 215-233. https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=234772

Tempesta, V. R., Neto, I. V. R., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2022). Quais saberes compõem a formação docente nos cursos de pós-graduação stricto sensu em contabilidade no Brasil? Enfoque: Reflexão Contábil, 41(3), 18-36. https://doi.org/10.4025/enfoque.v41i3.56335

Wolff, E. N. (2000). Human capital investment and economic growth: Exploring the cross-country evidence. Structural Change and Economic Dynamics, 11(4), 433-472. https://doi.org/10.1016/S0954-349X(00)00030-8

Published

2025-03-11

How to Cite

Silva, D. C. C., Miranda, G. J., & Pereira, J. M. (2025). QUALIFICATION AND REMUNERATION OF ACCOUNTING TEACHERS: A STUDY BASED ON HUMAN CAPITAL THEORY. Revista Universo Contábil, 19(1). https://doi.org/10.4270/ruc.2023124