EPISTEMOLOGICAL ANALYSIS OF THE FUNDAMENTAL PROPERTIES OF THE PROBLEM, OBJECTIVES AND HYPOTHESES OF ARTICLES OF THE CONGRESS USP AND ENANPAD

Authors

  • Sidnei Celerino da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
  • Kleber Domingos de Araújo Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Robson Zuccolotto Universidade Federal de Viçosa, Centro de Ciências Humanas Letras e Artes (CCH) - Departamento de Administração e Contabilidade (DAD)
  • Marcos Roberto Pinto Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.4270/ruc.20139

Keywords:

Problem, Objectives, Hypothesis, Epistemology.

Abstract

Currently has grown encouraging the production and dissemination of scientific work, either by increasing the number of congresses and national and international journals, either by creating new programs for post-graduate studies in accounting or the requirement of producing organs financing and inspection. In this context, we selected 89 articles, 32 of whom presented at the congress USP of Controllership and Accounting  and 57 at the EnANPAD, in line education and research in Accounting, presented between 2009 and 2011, with the aim of analyzing the similarity between the Congress USP and EnANPAD in relation to the care of epistemological characteristics of the problem, objectives and hypotheses. To evaluate the characteristics of the articles we used the technique of exploratory cluster analysis. It was observed that 65% of articles USP Congress met all of the study questions related to the problem, framework found in only 25% of the articles EnANPAD. Regarding the objectives, the clusters showed that 19% of articles USP Congress met all requirements, however, this reality was identified in only 7% of the articles EnANPAD. Moreover, regarding the hypothesis, marked deficiency was identified in both events, because 81% of the articles congress USP not have that element, impropriety sharper in EnANPAD, where 95% of the articles did not employ the element in structuring the work. In summary, regarding the existence, alignment and properties of the problem, objectives and hypothesis in any question Congress EnANPAD epistemological top quality presented to Congress USP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sidnei Celerino da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Mestrado em Ciências Contábeis pela FACC/UFRJ e Doutorando em Controladoria e Contabilidade pela FEA/USP. Atualmente é Professor do Colegiado de Ciências Contábeis da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Kleber Domingos de Araújo, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Mestrado em Controladoria e Contabilidade Estratégica pelo Centro Universitário Álvares Penteado (FECAP) e Doutorando em Controladoria e Contabilidade pela FEA/USP. Professor Assistente da Universidade Federal de Goiás (UFG)

Robson Zuccolotto, Universidade Federal de Viçosa, Centro de Ciências Humanas Letras e Artes (CCH) - Departamento de Administração e Contabilidade (DAD)

Mestrado em Ciências Contábeis pela Fundação Instituto Capixaba de Pesquisa em Contabilidade, Economia e Finanças (Fucape) e Doutorando em Controladoria e Contabilidade pela FEA/USP. Professor do Departamento de Administração e Contabilidade da Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Marcos Roberto Pinto, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestrado em Ciências Contábeis pela FACC/UFRJ e Doutorando em Controladoria e Contabilidade pela FEA/USP. Professor da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

References

BACHELARD, Gaston. A Formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Editora Contorno, 1996.

BEUREN, I. Maria (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em Contabilidade: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2004.

BOOTH, C. Wayne; COLOMB, Gregory G.; WILLIAMS, Joseph M. A arte da pesquisa. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BUNGE, Mario. La ciencia: su método y su filososofía. Buenos Aires, Siglo Veinte, 1972.

CASTRO, Cláudio de Moura. A prática da pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1977.

CERVO, Amado Luiz; BERVIAN; Pedro Alcino. Metodologia cientifica. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

CUPANI, Alberto; PIETROCOLA, Maurício. A relevância da epistemologia de Mario Bunge para o ensino de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Física, Rio Grande do Sul, v. 19, n. especial, p. 100-125, jun./2002.

DEMO, Pedro. Introdução à metodologia da ciência. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1987.

______. Metodologia científica em Ciências Sociais. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1995.

FÁVERO, Luiz Paulo et al. Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

GRESSLER, Lori Alice. Introdução à pesquisa. São Paulo: Loyola, 2003.

JAPIASSU, Hilton Ferreira. Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

LAROCCA, Priscila; ROSSO, Ademir José; SOUZA, Audrey Pietrobelli de. A formulação dos objetivos de pesquisa na pós-graduação em educação: uma discussão necessária. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 2, n. 3, p. 118-133, mar/2005.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MAROCO, João. Análise estatística: com utilização do SPSS. 3. ed. Lisboa: Edições Sílabo, 2007.

MARTINS, Eliseu. Editorial: normativismo e/ou positivismo em contabilidade: qual o futuro? Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 16, n. 39, set./dez. 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S1519-70772005000300001

MARTINS, Gilberto de Andrade. Manual para elaboração de monografias. São Paulo: Atlas, 1990.

______. THEOPHILO, Carlos Renato. Produção cientifica em Contabilidade no Brasil: dez pecados mais frequentes. In: LOPES, Jorge; RIBEIRO FILHO, José Francisco; PEDERNEIRAS, Marcleide (Org.). Educação contábil: tópicos de ensino e pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

______. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2009.

NEWTON-SMITH, W. H. Popper, ciência e racionalidade. In: O’HEAR, Anthony (Org.). Karl Popper: filosofia e problemas. São Paulo: Editora Unesp,1997.

PORTON, Rosimere Alves de Bona; BEUREN, Ilse Maria. Formulação de hipóteses e caracterização de variáveis em pesquisa contábil. In: BEUREN, Ilse Maria (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade. 3 ed. São Paulo: Atlas,2008.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernandez; LUCIO; Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 3.ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006

TRUJILLO FERRARI, Alfonso. Metodologia da pesquisa cientifica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1982.

ZIMMERMAN, Jerold L. Conjectures regarding empirical managerial accounting research. Journal of Accounting and Economics, 32, 2001, p. 411-427. Disponível em: <http://www.simon.rochester.edu/fac/zimmerma/Conjectures.pdf>. Acesso em: 16/12/2013.

Published

2013-12-30

How to Cite

Silva, S. C. da, Araújo, K. D. de, Zuccolotto, R., & Pinto, M. R. (2013). EPISTEMOLOGICAL ANALYSIS OF THE FUNDAMENTAL PROPERTIES OF THE PROBLEM, OBJECTIVES AND HYPOTHESES OF ARTICLES OF THE CONGRESS USP AND ENANPAD. Revista Universo Contábil, 9(4), 50–70. https://doi.org/10.4270/ruc.20139

Issue

Section

National Section