PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF STUDENTS OF ACCOUNTING SCIENCES: EMPIRICAL ANALYSIS ON THE INTENTIONS AFTER GRADUATION IN RELATION TO ATTEND GRADUATE

Authors

  • Bruna Camargos Avelino Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Jacqueline Veneroso Alves da Cunha Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Eduardo Mendes Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.4270/ruc.20139

Keywords:

Postgraduate Courses, Accounting Sciences, Teaching, Students.

Abstract

Contemporary society strongly values the knowledge and thus to have a college degree became a differential procedure. More recently, there was a significant increase in the students’ interest for postgraduate courses. In this context, this study aims to identify the perceptions and motivations of undergraduate students in Accounting Sciences in relation to attend or not a postgraduate course. Questionnaire was applied to students in their last year of the course in Accounting Sciences regularly enrolled in 2011 in a public higher education institution located in the State of Minas Gerais and two private institutions (one located in Minas Gerais and the other one in Santa Catarina State). Results showed that there is a clear perception of respondents regarding the importance of postgraduate course, and a perceived intention to continue their education after graduation. It was noted that students intend to attend a postgraduate course independently they are required to do so and that are willing to invest in the course on their own. The survey found evidence that the respondents mostly understand that postgraduate course will provide them personal satisfaction, professional development, and filling possible gaps identified in their graduation course. It was observed in general that there are no differences in perceptions among students from public and private institutions, in addition to highlighting the fact that graduation course does not fully satisfy the market requirements and the students believe that the best alternatives are lato sensu postgraduate courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Camargos Avelino, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestranda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Jacqueline Veneroso Alves da Cunha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutorado em Ciências Contábeis - USP

Professor Adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Eduardo Mendes Nascimento

Mestre em Ciências Contábeis - UFMG

Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

References

ANTUNES, R.; ALVES, G. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Revista Educação e Sociedade. v. 25, n. 87, p. 335-351, 2004.

BARONI, J. M. B. Acesso ao Ensino Superior Público: realidade e alternativas. 175 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

BARUCH, Y.; BELL, M. P.; GRAY, D. Generalist and specialist graduate business degrees: Tangible and intangible value. Journal of Vocational Behavior, v. 67, n. 1, p. 51-68, ago. 2005. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvb.2003.06.002

BEIRÃO, P. S. L. A importância da iniciação científica para o aluno da graduação. Boletim UFMG, Belo Horizonte, ano 24, n. 1208, out. 1998.

BRASIL. Decreto 5.622. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Publicado em 19 de dezembro de 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5622.htm>. Acesso em: 6 out. 2011.

CARVALHO, D. M.; AMICCI, F. L.; ANDRADE, J.; KATZ, S. Atitudes e Opiniões dos Alunos da FEA-USP Quanto a Cursar Pós-graduação. In: Seminário em Administração (SemeAd), 6., 2003, São Paulo. Anais... São Paulo: SemeAd, 2003. CD-ROM.

CASTRO, C. M. Educação Brasileira: Consertos e Remendos. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

CESu - CONSELHO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Parecer nº 977/65, aprovado em 3 de dezembro de 1965. Definição dos cursos de pós-graduação. Disponível em: <http://www.ccpg.puc-rio.br/nucleodememoria/textosfinais/parecerCFE97765.pdf>. Acesso em: 2 fev. 2012.

CFE - CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO. Resolução n. 04. Fixa normas de funcionamento e credenciamento dos cursos de pós-graduação stricto sensu. Publicada em 10 de agosto de 1983.

CNPq - CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Mapa de Investimentos do CNPq. Disponível em: <http://efomento.cnpq.br/efomento/distribuicaoGeografica/distribuicaoGeografica.do?metodo=apresentar>. Acesso em: 13 jun. 2012.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de pesquisa em administração. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.

CUNHA, J. V. A.; CORNACHIONE JR., E. B.; MARTINS, G. A. Pós-graduação: o curso de doutorado em ciências contábeis da FEA/USP. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v.19, n.48, p. 6-26, set./dez. 2008. http://dx.doi.org/10.1590/S1519-70772008000300002.

DELUIZ, N. Projetos em Disputa: empresários trabalhadores, trabalhadores e formação profissional. Revista Trabalho & Educação. v. 1, fev-jul, p. 113-127, 1997.

DOURADO, L. F. Reforma do Estado e as Políticas para a Educação Superior no Brasil nos Anos 90. Educação Social, v. 23, n. 80, p. 234-252, 2002.

FRIGOTTO, G. Educação, crise do trabalho assalariado e do desenvolvimento: teorias em conflito. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 25-54.

GENTILI, P. Educar para o desemprego: a desintegração da promessa integradora. In: FRIGOTTO, G. (Org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 76-99.

INEP – INSTITUO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS. Censo da Educação Superior. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/superior/censosuperior/default.asp>. Acesso em: 6 out. 2011.

________. Resumo Técnico – Censo da Educação Superior 2009, 2010. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/resumo_tecnico2009.pdf>. Acesso em: 6 out. 2011.

LEITE FILHO, G. A.; RODRIGUES, F. C. Atitudes e Opiniões dos Alunos do Curso de Graduação em Ciências Contábeis Quanto a Cursar Pós-Graduação: um estudo numa universidade pública. UnB Contábil, Brasília, v. 9, n. 1, jan./jun. 2006.

MACEDO, A. R.; TREVISAN, L. M. V.; TREVISAN, P.; MACEDO, C. S. Educação superior no Século XXI e a Reforma Universitária Brasileira. Ensaio: avaliação política pública educacional, v. 13, n. 47, p. 127-148, 2005.

MEC - MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução 1. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação lato sensu, em nível de especialização. Publicada em 08 de junho de 2007.

________. Resolução CNE/CES nº 1. Estabelece normas para o funcionamento de cursos de pós-graduação. Publicada em 03 de abril de 2001.

MEC – PORTAL DO MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=387&Itemid=352>. Acesso em: 7 out. 2011.

________. PORTAL DO E-MEC. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br>. Acesso em: 7 out. 2011.

NASCIMENTO, E. M. Variáveis que Influenciam a Escolha dos Estudantes por Cursos de Pós-Graduação Lato Sensu a Distância na Área de Negócios. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis), Centro de Pós-Graduação e Pesquisas em Contabilidade e Controladoria, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

OLIVEIRA, F. B. Inovando na Pós-Graduação: a experiência do MBA da EAESP/FGV. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 6-12, 1998. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75901996000100002

RODRIGUES, J. Da teoria do capital humano à empregabilidade: um ensaio sobre as crises do capital e a educação brasileira. Revista Trabalho e Educação, n.2, p. 215-230, 1997.

RUAS, R.; COMINI, G. M. Aprendizagem e Desenvolvimento de Competências: articulando teoria e prática em programa de pós-graduação em formação gerencial. Cadernos EBAPE.BR, v. 5, Edição Especial, 2007.

TENÓRIO, M. P.; BERALDI, G. Iniciação científica no Brasil e nos cursos de medicina. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 56, n. 4, p. 375-393, 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-42302010000400007

TROJAN, R. M. Pedagogia das competências e diretrizes curriculares: a estetização das relações entre trabalho e educação. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2005.

VERHINE, R. E. Pós-graduação no Brasil e nos Estados Unidos: Uma análise comparativa. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 2, p. 166-172, maio/ago. 2008.

VIEIRA, S. S. C. Avaliação de Programas de Educação Continuada: análise da percepção do aluno e do seu modelo de decisão para escolha de programas de especialização para executivos no Brasil. 247 f. Tese (Doutorado em Ciências Contábeis), Departamento de Contabilidade e Atuária da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

Published

2013-06-30

How to Cite

Avelino, B. C., Alves da Cunha, J. V., & Nascimento, E. M. (2013). PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF STUDENTS OF ACCOUNTING SCIENCES: EMPIRICAL ANALYSIS ON THE INTENTIONS AFTER GRADUATION IN RELATION TO ATTEND GRADUATE. Revista Universo Contábil, 9(2), 104–124. https://doi.org/10.4270/ruc.20139

Issue

Section

National Section