Strategic and Operational Planning in Small Business: a study about its influence in technology-based enterprises of São Carlos

Authors

  • Stefano Junqueira Torres da Silva USP
  • Edmundo Escrivão Filho Universidade de São Paulo
  • Ana Cláudia Fernandes Terence Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2009v14n1p30-45

Keywords:

pequena empresa, planejamento, desempenho

Abstract

The objective of this article is to report the results of a research that aims to determine the relation between the strategic and the operational planning and the performance achieved by the technology based small business in São Carlos - SP (Brazil). Moreover, another objective is to identify the planning formalization level of then. In the last years, the strategic planning has become a very important management tool, because it permits to the entrepreneur to analyze the market situation, and, through it, to lead the business to achieve the goals in the long time. Furthermore, the operational planning support the daily activities management, lining the organization with its strategic objectives. To the empiric datum collection, a survey was made with the small business managers of the technology based sector. The tool used to collect the datum was a questionnaire. Like a result of this project, it´s possible to say that both planning, strategic and operational, improved the small business performance. However, there are not conclusive results about the relation between the strategic planning sophistication (formalization) and the business performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmundo Escrivão Filho, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (1980), graduação em Administração de Empresas pelo Centro de Ensino Superior de São Carlos (1978) , graduação em Ciências Contábeis pelo Centro de Ensino Superior de São Carlos (1979) , especialização em Administração Hoteleira pelo Centro Universitário Senac (2005) , mestrado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1987) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995) . Atualmente é Professor Doutor da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Administração , com ênfase em Administração de Setores Específicos. Atuando principalmente nos seguintes temas: Trabalho do Executivo, Pequenas e Médias Empresas, Indústria Metal Mecânica. Endereço: Departamento de Engenharia de Produção – Universidade de São Paulo (USP) Av. Trabalhador São Carlense, 400 CEP: 13566-590, São Carlos, SP Tel/Fax: (16) 3373-9425 edesfi@sc.usp.br

Ana Cláudia Fernandes Terence, Universidade de São Paulo

Bacharel em Administração pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), especialista em Administração Mercadológica pela Fundação Getúlio Vargas (FGV), mestre em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (USP) e doutoranda, também em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Estadual Paulista (UNESP), possui experiência na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégia empresarial e administração de pequenas empresas. Endereço: Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias (FCAV/UNESP) Via de Acesso Prof. Paulo Donato Castellane, s/n CEP: 14884-900, Jaboticabal, SP Tel: (16) 3209-2634 anaterence@fcav.unesp.br

Published

2009-05-08

How to Cite

Silva, S. J. T. da, Escrivão Filho, E., & Terence, A. C. F. (2009). Strategic and Operational Planning in Small Business: a study about its influence in technology-based enterprises of São Carlos. Revista De Negócios, 14(1), 30–45. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2009v14n1p30-45