Multicriteria ranking of the container ports in Brazil

Authors

  • Angélica Faria Campanhão Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)
  • Fernando Leste Nauck Fabiano Filho Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)
  • Juliana Landim Gomes Siqueira Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)
  • Rafaela Landim Gomes Siqueira Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)
  • Henrique Rego Monteiro da Hora Instituto Federal Fluminense
  • Helder Gomes Costa Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.7867/2317-5443.2014v2n1p073-093

Keywords:

Brazil, classification of ports, containers ports, ELECTRE TRI.

Abstract

Nowadays the scenario of the ports in Brazil is characterized by intense competition for the achievement and maintenance of consumer markets. Specifically, these organizations are seeking improvement, not only of production processes (goods and services) but also of organizational and administrative processes. Therefore, we highlight the importance for the world economy, to have efficient and well located ports, and with enough capacity to meet the transportation needs and maintaining the consumer market. Given this search for competitiveness, the problem presented by this research seeks to answer the question of how is the situation of Brazilian ports. According to the scenario presented the research objective is to assess and critically analyze the ports in Brazil, carrying out a multicriteria analysis to classify them. We applied the ELECTRE TRI method, which is based on a preference system with subordination. For the study performance the following activities were carried out: a survey of Brazilian container ports and indicators, identification and selection of key indicators of infrastructure and performance, different weights to the criteria and matrices construction of the model. Through data analysis, we found that the situation of the ports is heterogeneous, with some ports performing well overall, and many with fair and poor performance.

JEL-Code | C30; 018; R48.

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Author Biographies

Angélica Faria Campanhão, Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)

Graduada em Egenharia de Produção, Pós-graduada em Logística Portuária

Fernando Leste Nauck Fabiano Filho, Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)

Administrador, Pós-graduado em Logística Portuária

Juliana Landim Gomes Siqueira, Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)

Administradora, Advogada, pós-graduada em Logística Portuária

Rafaela Landim Gomes Siqueira, Instituto Tecnológico e das Ciências Sociais Aplicadas e da Saúde (ISECENSA)

Engenheira de Produção, Pós-graduada em Logística Portuária, Mestranda em Sistemas e Gestão pela Universidade Federal Fluminense, Professora na área de logística na FAETEC e ISECENSA.

Henrique Rego Monteiro da Hora, Instituto Federal Fluminense

Graduado em Tecnologia da Informação pelo então CEFET-Campos, Pós-graduado em Produção e Sistemas pelo Instituto Federal Fluminense, e em Gestão de TI para a Saúde pela ENSP/FIOCRUZ, Mestre e Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Estadual do Norte Fluminense e Universidade Federal Fluminense Respectivamente, atualmente é professor do Instituto Federal Fluminense.

Helder Gomes Costa, Universidade Federal Fluminense

Graduado em Engenharia Mecânica pela UFF (1987), mestre e doutor em Engenharia Mecânica pela PUC-Rio (1991 e 1994, respectivamente). Professor Associado da Universidade Federal Fluminense, desenvolve ações no âmbito da graduação, do mestrado e do doutorado, tendo sido coordenador adjunto do Programa de Engenharia de Suprimentos do PROMINP (PETROBRAS/ANP). Atuação como consultor em projetos de P&D (ANEEL e PROMINP/ANP) e para avaliação de projetos da (CAPES e do CNPq). É coordenador do Grupo de Pesquisas Auxílio Multicritério à Decisão (CNPq/UFF) e do projeto "Análise de decisões em ambientes corporativos" (CNPq/UFF) e bolsista de produtividade no CNPq. 

Published

2014-03-20

How to Cite

Campanhão, A. F., Fabiano Filho, F. L. N., Siqueira, J. L. G., Siqueira, R. L. G., da Hora, H. R. M., & Costa, H. G. (2014). Multicriteria ranking of the container ports in Brazil. Revista Brasileira De Desenvolvimento Regional, 2(1), 073–093. https://doi.org/10.7867/2317-5443.2014v2n1p073-093

Issue

Section

Artigos