KNOWING THE RESEARCH ON THE USE OF APPROACHES RELATED TO PROBABILISTIC LANGUAGE IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.7867/1809-03542025e11276Palavras-chave:
ensino fundamental, análise textual multivariada., linguagem probabilística, revisão sistemática de literaturaResumo
The objective of this work was to systematically analyze the literature in Brazil through scientific articles, dissertations and theses that used approaches for the assessment of probabilistic language in the early years of elementary school. Seven studies were considered as results, from 2007 to 2021, and the IRaMuTeQ software was used for multivariate textual analysis, through organization into texts. The results indicate that most of the research is aimed at students in the early years of elementary school and in initial training (Pedagogy), lacking work more aimed at teachers in effective exercise of their profession. We emphasize that research is still incipient, evidencing the concern in research with the student's profile and their relationships with experiential knowledge and everyday life.
Downloads
Referências
AMARAL, M. H. (2007). A estatística e a formação inicial com alunos de um curso de pedagogia: reflexões sobre uma sequência didática. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, Brasil, 2007.
ASSIS, J. de L. Ensino de probabilidade: análise de uma proposta para os anos finais do ensino fundamental. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual da Paraíba – UEPB, Campinas Grande, Paraíba, Brasil, 2018.
BATANERO, C.; DIAZ, C. Meaning and understanding of mathematics. The case probability. In: FRANÇOIS, K.; VAN BENDENGEN, J. P. (eds.). Philosophical Dimensions in Mathematics Education. New York: Springer, 2007. p. 107-128.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília. Available in: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Access in: 10 jan. 2023.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática, v. 3 (Ensino Fundamental). Brasília: MEC, 1997.
BRYANT, P.; NUNES, T. Children’s understanding of probability: a literature review. London: Nuffield Foundation. 2012. Available in: http://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/Nuffield_CuP_FULL_REPORT v_FINAL.pdf. Access in: 12 jan. 2023.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRaMuTeQ: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, SP, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013.
CAVALCANTI, E. M. S. Aprendizagem de estudantes do ensino fundamental sobre levantamento de hipóteses, análise de dados e conclusões a partir de dados estatísticos. 2019. Tese de Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco – Centro de Educação, Recife, Brasil, 2019.
CAVALCANTI, E. M. S.; GUIMARÃES, G. Compreensões demonstradas por estudantes do ensino fundamental ao levantarem hipóteses, analisarem dados reais e tomadas de decisões. ReBECEM, Cascavel, PR, v. 2, n. 2, p. 194-216, 2018.
FINDLEY, K.; WUITACRE, I.; ATABAS, S. What's in a name? Leveraging students' informal vocabulary in probability. Teaching Statistics, v. 43, n. 7, p. 1-10, 2020.
GAL, I. Towards 'probability literacy' for all citizens. In: JONES, Graham (ed.). Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning. Kluwer Academic Publishers, 2004. p. 43-71.
GAL, I. Towards probability literacy for all citizens: Building blocks and instructional dilemmas. In: JONES, G. (ed.). Exploring probability in school. US: Springer, 2005. p. 39-63.
GÓES, M. C. R.; CRUZ, M. N. Sentido, significado e conceito: notas sobre as contribuições de Lev Vygotsky. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 31-46, 2006.
JUSTO, A. M.; CAMARGO, B. V. Estudos qualitativos e o uso de softwares para análises lexicais. In: NOVIKOFF, Cristina; SANTOS, S. R. M.; MITHIDIERI, Otávio Barreiros (orgs.). Caderno de artigos: X SIAT & II Serpro. Rio de Janeiro: Lageres, 2014. p. 37-54.
KIAN, F. A. A linguagem probabilística no final dos anos iniciais do ensino fundamental: um caminho para o desenvolvimento da alfabetização probabilística. 2021. Dissertação (Mestrado em Ensino e História das Ciências e da Matemática) – Universidade Federal do ABC, Pós-graduação em Ensino e História das Ciências e da Matemática, Santo André, São Paulo, 2021.
KITCHENHAM, B. et al. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report. 2007.
LEBLANC, J.-M. Proposition de protocole pour l’analyse des données textuelles: Pour une démarche expérimentale en lexicométrie. Nouvelles perspectives en sciences sociales (NPSS), Grenoble, v. 11, n. 1, p. 25–63, 2015.
MUTOMBO, E. A bird’s-eye view on the EC environmental policy framing. 10 years of Impact assessment at the commission: The Case of DG ENV: ICPP 2013. 1st International Conference on Public Policy, Grenoble, 2013. p. 26-28.
NASCIMENTO, A. R. A.; MENANDRO, P. R. M. Análise lexical e análise de conteúdo: uma proposta de utilização conjugada. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, RJ, v. 6, n. 2, 72-88, 2006.
OLIVEIRA, L. F. R. Tutorial (básico) de utilização do IRaMuTeQ. [Goiânia]: Universidade Federal de Goiás, Brasil, 2015. Available in: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/771/o/Tutorial_-_Revis%C3%A3o.pdf. Access in: 11 jan. 2023.
PAIM, S. A. de O. C. O estado da arte das pesquisas brasileiras sobre o letramento estatístico e probabilístico. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas) - Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, São Carlos. São Paulo, Brasil, 2019.
REINERT, M. Alceste: Analyse de données textuelles. Manuel d'utilisateur. Toulouse: IMAGE, 1998.
REINERT, M. Classification descendante hiérarchique et analyse lexicale par contexte: application au corpus des poésies d'Arthur Rimbaud. Bulletin de méthodologie sociologique, v. 13, n. 1, 1987.
SALVADOR, P. T. C. de O. et al. IRaMuTeQ nas pesquisas qualitativas brasileiras da área da saúde: scoping review. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, Fortaleza, CE, v. 31, p 1-9, 2018. Available in: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/8645/pdf. Access in: 11 jan. 2023.
SILVA, R. de C. B. É a moeda que fiz, não é a gene que quer não: conhecimentos probabilísticos de crianças em situações de jogos. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Educação, Recife, Brasil, 2016.
TORRES, E. G.; HARO, J. J. O.; BATANERO, C.; CONTRERAS, J. M. El lenguaje de Probabilidad en los libros de texto de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educação Matemática, España, v. 35, p. 75-91, 2013.
VAN DOOREN, W.; DE BOCK, D.; JANSSENS, D.; VERSCHAFFEL, L. The illusion of linearity: expanding the evidence towards probabilistic reasoning. Educational Studies in Mathematics, v. 53, n. 2, p. 113–138, 2003.
VÁSQUEZ, C. O. Evaluación de los conocimientos didáctico-matemáticos para la enseñanza de la probabilidad de los profesores de educación primaria em activo. 2014. Tesis Doctoral en Educación, Programa de Doctorado em Educación, Universitat de Girona, España, 2014.
VÁSQUEZ, C. O. Surgimiento del lenguaje probabilístico en el aula de educación primaria. REnCiMa, São Paulo, SP, v. 9, n. 2, p. 374-389, 2018.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os direitos autorais para artigos publicados nesta revista são do(a) autor,(a) com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
Os textos publicados são de integral e exclusiva responsabilidade do(a) autor(a) e co-autor(a/es).
• O(a) autor(a) e co-autor(a/es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
• O(a) autor(a) e co-autor(a/es) garante(m) que a contribuição é original e inédita, e que ela não se encontra em avaliação em outra(s) revista(s);
• A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade do(a) autor(a) e co-autor(a/es);
• É reservado aos editores o direito de promover ajustes textuais e de adequação do texto às normas de publicação;
• O(a) autor(a) e co-autor(a/es) declaram que o texto não é objeto de quaisquer conflitos de interesse.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.