MUTUAL COOPERATION NETWORKS (MCN) AS A PROPOSAL OF SCHOOL INTERVENTION:

AN EXPERIENCE IN AN INSTITUTION OF PROFESSIONAL TECHNICAL EDUCATION (PTE)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7867/1809-03542022e11107

Resumo

This article presents the study that investigated the role of a technical education institution in the state of São Paulo. This is a qualitative research with a longitudinal design whose data were collected through questionnaires applied in different periods, thus generating information from the participants of the researched courses and based on the criteria of content analysis proposed by Bardin. The results indicate that the conception of the Mutual Cooperation Network (MCN) is integrated into the concept of qualified participation as an essential tenet for the implementation of an institutional intervention project, based on ethical values, alterity, empowerment of human rights, as well as on the adoption of actions that seek a reorganization of institutional reasoning and values, making those involved more humanized and critical

     

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALVAREZ, A.; CELDRÁN, M.; GONZÁLEZ, T. The Mutual Cooperation Network: a proposal for interdisciplinary research. Qualitative Inquiry, v. 21, n. 9, p. 824-835, 2015.

ARTEXES, C. Juventude e Educação Técnica: A experiência de formação de jovens trabalhadores do Colégio Estadual Prof. Horácio Macedo/CEFET-RJ. 2007. 149p. Dissertação(mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Niterói.

BARBIER, J-M. Formação de adultos e profissionalização: tendências e desafios. Brasília: Líber livro, 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 2a reimpressão da 1º. ed. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei Nº 10.172, 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, 10 jan. 2001. p.1. Disponível em: https://tinyurl.com/mr2hnb3t. Acesso em: 22 mar. 2023.

BRASIL. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica v. 2, n. 2. Brasília: MEC, SETEC, 2009.

BRASIL. Lei Nº 13.005, 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, 26 jun. 2014. p.1. Disponível em: https://tinyurl.com/5cd8z8uk. Acesso em: 22 mar. 2023.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M; RAMOS. M.; (Orgs.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo, SP: Cortez, 2005.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: MEC/UNESCO, 2003, p. 95.

FERRETTI, Celso J. Mudanças em sistemas estaduais de ensino em face das reformas no Ensino Médio 172 e no Ensino Técnico. Revista Educação & Sociedade, ano XXI, n.70, 2000.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M; RAMOS. M.; (Orgs.). A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Revista Educação e Sociedade, v. 28, número especial, 2007.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2007.

KUENZER, A. A Pedagogia da Fábrica: as relações de produção e a educação do trabalhador. São Paulo: Cortez, 1985.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4.ed. São Paulo: Loyola, 2003.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 5ª ed. São Paulo, Brasília. DF: Cortez / UNESCO, 2002.

OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica. São Paulo: Pioneira, 1997.

OLIVEIRA, S. L. Metodologia científica aplicada ao Direito. São Paulo: Thomson, 2002.

PORTER, M. A. Vantagem competitiva das nações. Rio de janeiro: Campus, 1989.

SCHLEICH, A. L. R. Integração na educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes. Dissertação de Mestrado. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2006, p. 29.

SODRÉ, Nelson Werneck. Formação histórica do Brasil. Rio de Janeiro: Graphia, 2004.

WELLER, W. PFAFF, N. (orgs.). Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação. Teoria e prática. Petrópolis: Vozes. 2010.

YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. São Paulo: Bookman, 2005.

Downloads

Publicado

2024-06-24

Como Citar

DA CRUZ GOUVEIA, Marco Aurélio; FERREIRA, Sandra Lúcia; SCHLINZ, Rita. MUTUAL COOPERATION NETWORKS (MCN) AS A PROPOSAL OF SCHOOL INTERVENTION:: AN EXPERIENCE IN AN INSTITUTION OF PROFESSIONAL TECHNICAL EDUCATION (PTE). Atos de Pesquisa em Educação, [S. l.], v. 19, 2024. DOI: 10.7867/1809-03542022e11107. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/11107. Acesso em: 15 nov. 2024.