PRACTICE VERSUS UNCERTAINTY: HOW TO MANAGE STUDENT THIS TENSION IN IMPLEMENTING DISCIPLINE THROUGH THE PRISM OF THE PBL METHOD?
Keywords:
Problem based learning, Implementation of discipline, Practice, Uncertainty.Abstract
The objective of this paper is to discuss, within the perspectives of the method problem based learning (PBL), strategies to maintain students' interest towards the subject in the face of uncertainty versus practice. Offer a discipline based on PBL in higher education institution focused on business-related courses, where it is not mandatory is a relevant differential. On the other hand, if the student shows interested in working in an environment of high practicality, convenience realizes that unmeasured risk implies a priori and requires a lot of work. The competition activities with other disciplines causes, besides the interest, the adequacy of time and constant "instigate and support" are exercised. As experienced conclusions by experience, may indicate that some of the most important elements in the process are: (i) the auction problems, (ii) the criterion for defining the leader, (iii) the process of "allocation" of participants, (iv) expansion and reduction in the treatment of the problem, (v) the choice of company data accessibility, (vi) clear rules for formatting and structure of the project and final report, (vii) forms of access and encouragement to literature, (viii) classes for targeting and strengthening activities, (ix) checklist activities of tutorial sessions and (x) feedback of socialization, self-assessment and learning process. These key ingredients for success in the discipline should be defined a priori and managed during the course.
Downloads
References
ALLEN, D. E.; WHITE III, H. B. Undergraduate group facilitators to meet the challenges of multiple classroom groups. In: DUCH., B. J.; GROH, S. E.; ALLEN, D. E. The power of problem-based learning. Sterling: Stylus, 2001. p. 79-93.
ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of bloom's taxonomy of educational. New York: Addison Wesley, 2000.
ARAÚJO, U. F.; ARANTES, V. A. Comunidade, conhecimento e resolução de problemas: o projeto acadêmico da USP Leste. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 101-121.
BLOOM, B. et al. Taxonomia de objetivos educacionais: domínio afetivo. Porto Alegre: Globo, 1974.
BLOOM, B. et al. Taxonomia de objetivos educacionais: domínio cognitivo. São Paulo: Pioneira, 1983.
BRANDÃO, C. R.; LESSADRINI, C. D.; LIMA, E. P. Criatividade e novas metodologias. 2. ed. São Paulo: Fundação Petrópolis,1998. v. 4.
DECKER, I. da R.; BOUHUIJS, P. A. J. Aprendizagem baseada e problemas e metodologia da problematização: identificando e analisando continuidades e descontinuidades nos processos de ensino e aprendizagem. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 177-204.
DEELMAN, A.; HOEBERIGS, B. A ABP no contexto da Universidade de Maastricht. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 79-100.
DUCH, B. J. Models for problem-based instruction in undergraduate courses. In: DUCH., B. J.; GROH, S. E.; ALLEN, D. E. The power of problem-based learning. Sterling: Stylus, 2001a. p.39-45.
DUCH, B. J. Writing problems for deeper understanding. In: DUCH., B. J.; GROH, S. E.; ALLEN, D. E. The power of problem-based learning. Sterling: Stylus, 2001b. p.47-53.
DUCH., B. J.; GROH, S. E. Strategies for using groups. In: DUCH., B. J.; GROH, S. E.; ALLEN, D. E. The power of problem-based learning. Sterling: Stylus, 2001a. p. 59-67.
DUCH., B. J.; GROH, S. E. Strategies for using groups. In: DUCH, B. J.; GROH, S. E.; ALLEN, D. E. Assessment in problem-based learning. Sterling: Stylus, 2001b. p. 95-105.
ENEMARK, S.; KJAERSDAM, F. A ABP na teoria e na prática: A experiência de Aalborg na inovação do projeto de ensino universitário. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 17-41.
FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão da Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015.
GALHARDI, A. C.; AZEVEDO, M. M. de. Avaliações de aprendizagem: o uso da taxonomia de Bloom. In: WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA DO CENTRO PAULA SOUZA, 8., 2013, São Paulo. Anais..., 2013. Disponível em: <http://www.centropaulasouza.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/008-workshop-2013/trabalhos/educacao_corporativa/121728_237_247_FINAL.pdf> Acesso em: 07/02/2014.
KOMATSU, R. S.; ZANOLLI, M. B.; LIMA, V. V. Aprendizagem baseada e problemas. In: MARCONDES, E.; GONÇALVES, E. L. (Coord.). Educação médica. São Paulo: Sarvier, 1998. p. 223-237.
MOESBY, E. Perspectiva geral da introdução e implementação de um novo modelo educacional focado na aprendizagem baseada em projetos e problemas. In: ARAÚJO, U. F.; SASTRE, G. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus, 2009. p. 43-78.
NOBRE, J. C. S. et al. Aprendizagem Baseada em Projeto (Project-Based Learning – PBL) aplicada a software embarcado e de tempo real. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE) UNB/UCB, 17., 2006, Brasília. Anais... Brasília, p. 258 a 267.
PINTO, G. R. P. R. ; SANTOS, Celso Alberto Saibel ; PEREIRA, Hernane Borges de Barros . AVPBL: uma ferramenta para auxiliar a sessão tutorial do método de Aprendizagem Baseada em Problemas. In: Congresso Nacional de Ambientes Hipermídia para Aprendizagem, 2004. Anais..., Florianópolis, 2004.
RIBEIRO, L. R. de C.; MIZUKAMI, M. das G. N. Uma implementação da aprendizagem baseada em problemas (PBL) na pós-graduação em Engenharia sob a ótica dos alunos. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina v. 25, p.89-102, set. 2004.
WHITE III, H.B. Getting started in problem-based learning, In: DUCH., B.J.; GROH, S.E.; ALLEN, D.E. The power of problem-based learning. Sterling, Stylus, 2001, p.69-77.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for papers published in this journal belong to the author, with rights of first publication for the journal. As the papers appears in this publicly accessed journal, the papers are for free use, receiving their credit, in educational and non-commercial uses. The journal will allow the use of the papers published for non-commercial purposes, including the right to send the paper to publicly accessed databases.