OS STAKEHOLDERS E SUA INFLUÊNCIA EM UMA REDE DE EMPRESA NA DESTINAÇÃO TURÍSTICA DE URUBICI/SC

Authors

  • Ariani Raquel Neckel Unidavi
  • Fabiela Fatima Andrighi Univali
  • Vamil Emil Hoffmann Univali

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2008v13n4p89-102

Keywords:

rede de empresas, stakeholders, destinação turística, estratégias, instituições

Abstract

The study of the stakeholders and their influence on business nets are contemporary themes for academy. In spite of their importance, few studies specifically related to such subject have been carried out, as well as its use as a descriptive tool to assimilate the social dynamics of occurring relationships (HALL, 2001). This article aims to identify the stakeholders and their influences on lodging businesses in Urubici/SC. In order to reach the intended objective, a quantitative method of exploratory-descriptive character has been used, by applying a questionnaire form. The sample was composed by nine lodges associated to Pouserra, institution that represents local tourism businesses. As a conclusion, this study has shown that the stakeholders with greater influence on the lodges belonging to the analyzed business net are the clients and, secondly, the family. In a way, this repeats previous results and opens discussion on how strategically important local institutions are to tourism businesses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariani Raquel Neckel, Unidavi

Mestre em Turismo e Hotelaria da UNIVALI. Professora e coordenadora do curso de Turismo da UNIDAVI.

Fabiela Fatima Andrighi, Univali

Mestre em Turismo e Hotelaria da Universidade do Vale do Itajaí. Graduada em Administração de Empresas pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Professora dos cursos de Administração e Comércio Exterior da Univali.

Vamil Emil Hoffmann, Univali

Doutor em Administração pela Universidade de Zaragoza (Espanha); Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina; Especialista em Marketing; Especialista em Engenharia de Produção; e Economista pela Universidade do Vale do Itajaí; Pesquisador e Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração e Turismo da Universidade do Vale do Itajaí, na área de competitividade, relações interorganizacionais e aglomerações (clusters); Consultor de empresas

Published

2009-03-04

How to Cite

Neckel, A. R., Andrighi, F. F., & Hoffmann, V. E. (2009). OS STAKEHOLDERS E SUA INFLUÊNCIA EM UMA REDE DE EMPRESA NA DESTINAÇÃO TURÍSTICA DE URUBICI/SC. Revista De Negócios, 13(4), 89–102. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2008v13n4p89-102