The Moderating Role of Interpersonal Affect in the Relationship between the Evaluator’s Prior Commitment and Subjective Performance Evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2022v27n2p50-68

Abstract

This research aimed to analyze the moderating effect of interpersonal affect in the relationship between the evaluator's prior commitment and subjective performance evaluation. As method, the 3x2 experiment was used in a sample composed of 200 professionals and academics from the management area. The data was analyzed using the Mann-Whitney U test and Tobit regression. The results show that the evaluator’s prior commitment and interpersonal affect positively and significantly influence the probability that the manager will provide the employee a promotion. In the moderation analysis, it was possible to see a positive and significant moderating effect, allowing us to infer that when the manager likes the employee, the commitment to the previous decision highly affects the probability of promotion of such employee. In other words, the manager gets more inclined to increase the commitment to the chosen decision. However, managers who favored employees’ promotion provided similar performance ratings to those managers who did not participate in the hiring process. Therefore, the results do not point to the existence of the escalation bias in commitment in the analyzed context. Theoretically, this research contributes by inserting a new behavioral construct in the context of escalation bias (interpersonal affect). From a practical point of view, it contributes by providing evidence of how previous decisions interact with the evaluator’s fondness for the subordinate to influence future decisions on performance evaluations, so they can be useful in helping companies to improve their performance evaluation systems, incorporating behavioral aspects of the decision makers.

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Author Biographies

Diego Dantas Siqueira, Me., Universidade Federal da Paraíba

Doutorando e Mestre em Ciências Contábeis pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade Federal da Paraíba - PPGCC/UFPB. Pós-graduado em Docência para Educação Profissional e Tecnológica (EaD) pelo Instituto Federal da Paraíba - IFPB, (2022).Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual da Paraíba - UEPB (2018). Estagiou durante 2 anos no Banco do Brasil S.A. Atuou como Professor substituto do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Campus Tabuleiro do Norte, e Tutor Externo na UNIASSELVI.

Wenner Glaucio Lopes Lucena, D.r., Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Ciências Contábeis pelo Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis UnB/UFPB/UFRN (2011) e Mestre em Ciências Contábeis pelo Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis UnB/UFPB/UFRN (2004). Especialista em Controladoria pela Universidade Federal da Paraíba (2001). Graduado em Engenharia de Minas pela Universidade Federal da Paraíba (2001) Atual UFCG. Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual da Paraíba (1998). Professor Associado II da Universidade Federal da Paraíba. Coordenador do Curso de Graduação em Ciências Contábeis UFPB (2014-2018). Editor da Revista Brasileira de Contabilidade (RBC). Avaliador de Curso de Graduação e Tecnológico, Presencial e a Distância do Ministério da Educação (MEC/SINAES). Membro da Comissão Assessora de Área do ENADE em Ciências Contábeis (2015 a 2021). Autor de trabalhos premiados em congressos, como os da AnpCONT, AdCont, SemeAd e Seminário da UFPE em Ciências Contábeis, além de premiação na Iniciação Cientifica PIBIC (2014/2015). Atuou como Docente e Orientador no curso de Mestrado do Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis UnB/UFPB/UFRN e atualmente é o Coordenador e Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis (PPGCC) da UFPB. Presidente da Academia Paraibana de Ciências Contábeis (APBCICON). Coordenador do Projeto de Extensão: Educação Financeira para Toda a Vida e Idealizador e Coordenador Nacional da Olimpíada Brasileira de Educação Financeira (OBEF). Coordenador Regional na Paraíba da Associação Brasil de Educadoras e Educadores (ABEEF). Líder do tema Educação Financeira no Encontro da ANPAD (2021-2022). Participa como pesquisador de vários grupos de pesquisa cadastro no CNPq e é líder do grupo Contabilidade e Educação Financeira (UFPB). Tem experiência na área de Administração com ênfase em Ciências Contábeis, as principais áreas de interesse são: Contabilidade Aplicada aos Usuários da Informação, Educação Financeira e Finanças Comportamentais

Published

2023-04-18

How to Cite

Siqueira, D. D., & Lucena, W. G. L. (2023). The Moderating Role of Interpersonal Affect in the Relationship between the Evaluator’s Prior Commitment and Subjective Performance Evaluation. Revista De Negócios, 27(2), 50–68. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2022v27n2p50-68

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