FROM ACCOUNTING PROFESSIONAL TO TEACHING CAREER: A STUDY ON THE MOTIVATIONAL FACTORS FOR THE TRANSITION

Authors

  • Carla Milena Gonçalves Fernandes Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Débora Gomes de Gomes Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Marcos Antônio de Souza Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.4270/ruc.2019428

Keywords:

Accounting, Teaching, Motivation, Public Federal Universities.

Abstract

The aim of the study is to know the predominant motivational factors in the dismissal of an accounting profession and the insertion in the teaching career of professors of the Accounting Sciences Course of Brazilian Public Federal Universities. This was a descriptive and quantitative research, with the participation of 37 teachers. The two sets of assertions (professional termination and insertion in the teaching career) were correlational to verify the adjustment of the data for later application of the factorial analysis, in order to answer the study’s objective. It can be noticed that the motivations present in the first set (professional termination) belong to the introjected and identified regulations, besides the appearance of demotivation as one of the factors. Such demotivation reflects the discontent with the development of the professional career. In the second set (insertion in the teaching career), introjected, external and intrinsic motivations were found to be related to public employment stability, remuneration, relevance, pleasure and social recognition of the activity. The results obtained were considered satisfactory since they provide a visualization of the stimuli before and after the insertion in the teaching career as well as the motivating factors for the permanence in this career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Milena Gonçalves Fernandes, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Graduada em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande-FURG (2017). Atualmente é Mestranda em Contabilidade na linha de educação e pesquisa em Contabilidade pelo Programa de Pós-graduação em Contabilidade-PPGCont da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Graduanda em Ciências Contábeis pela FURG e acadêmica do curso de Especialização em Gestão de Projetos pelo Centro Universitário de Maringá (UniCesumar).Tem experiência na área de Administração. Tem interesse pelas áreas de educação, pesquisa em Contabilidade e Administração (ênfase em gestão de projetos e projetos públicos).

Débora Gomes de Gomes, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Pós-Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2016), possui doutorado em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2012), possui mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2005) e graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Católica de Pelotas - UCPEL (1994). É professora adjunta da Fundação Universidade Federal do Rio Grande - FURG, atua na graduação, especialização e mestrado. Tem experiência na área de Contabilidade Gerencial, atuando principalmente nos seguintes temas: controle gerencial e educação e pesquisa em contabilidade.

Marcos Antônio de Souza, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

BOLSISTA DE PRODUTIVIDADE EM PESQUISA 2 - CNPq. - Graduado em Administração de Empresas pelo Centro Universitário UNI A (1977), Mestrado em Administração pela Universidade Metodista de São Paulo (1992) e Doutorado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (2001). Professor Visitante da Universidade Federal de Uberlândia - UFU (desde set 2018). Professor da Faculdade Sumaré - Curso Ciências Contábeis (2017). Professor de cursos de MBA da Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS (2017). Coordenador do PPG em Ciências Contábeis, mestrado e doutorado da Unisinos - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (período 2014-2016). Professor da Unisinos nos cursos de graduação em Ciências Contábeis, MBA, mestrado e doutorado em Contabilidade, nos seguintes temas: gestão de custos, gestão orçamentária, gestão estratégica de custos, contabilidade gerencial e controladoria. Atuou de forma compartilhada no PPG em Engenharia de Produção e Sistemas da Unisinos, (período de out-2002 a jan-2017). Membro da Academia de Ciências Contábeis do Rio Grande do Sul. Membro Titular do Comitê Assessor de Economia e Administração da FAPERGS. Consultor Ad hoc do CNPq desde junho/2010. Lider do Grupo de Pesquisa NUPEGEC registrado no CNPq e membro pesquisador do Grupo de Pesquisa CMS Lab, liderado pelos Professores Welington Rocha e Márcio Borinelli, da FEA/USP. Pesquisador FIPECAFI. Criador da Revista BASE, em 2004, sendo seu editor por quatro anos. Revisor de diversos periódicos científicos da área de conhecimento Contabilidade. Experiência profissional nas áreas de controladoria e finanças de empresa nacional e multinacional norte-americana. Sócio da Bruine Souza Consultores Associados Ltda até abril 2017.

References

Abdelmoula, L. & Boudabbous, S. (2019). Drivers of the Professional Accountants’ Satisfaction in Tunisian Context. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 9(2), 183-197.

Amabile, T. M. (1993). Motivational synergy: Toward new conceptualizations of intrinsic and extrinsic motivation in the workplace. Human resource management review, 3(3), 185-201.

Amabile, T. M., Hill, K. G., Hennessey, B. A. & Tighe, E. M. (1994). The Work Preference Inventory: assessing intrinsic and extrinsic motivational orientations. Journal of personality and social psychology, 66(5), 950.

Araújo, T. S., Lima, F. D. C., Oliveira, A. C. L. D., & Miranda, G. J. (2015). Perceived Problems of Being an Accounting Teacher. Revista Contabilidade & Finanças, 26(67), 93-105.

Brasil. Ministério da Educação (2018). Instituições de Ensino Superior credenciadas pelo MEC. Recuperado em http://emec.mec.gov.br.

Bruinsma, M. & Jansen, E. P. (2010). Is the motivation to become a teacher related to preâ€service teachers’ intentions to remain in the profession? European Journal of Teacher Education, 33(2), 185-200.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (2018). Portal de periódicos. Recuperado de http://www.capes.gov.br.

Corrar, L., Paulo, E., Dias Filho, J. M. & Rodrigues, A. (2017). Análise multivariada para os cursos de administração, ciências contábeis e economia. São Paulo: Atlas.

Daniels, N. & Davids, R. (2019). Retaining newly qualified chartered accountants: A South African case study. South African Journal of Accounting Research, 33(3), 220-235.

Davoglio, T. R., Spagnolo, C. & Santos, B. S. D. (2017). Motivação para a permanência na profissão: a percepção dos docentes universitários. Psicologia Escolar e Educacional, 21(2), 175-182.

Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G. & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational psychologist, 26(3-4), 325-346.

Felton, S., Dimnik, T. & Northey, M. (1995). A theory of reasoned action model of the chartered accountant career choice. Journal of Accounting Education, 13(1), 1-19.

Fonseca, R. A., Taroco, J. S., Nazareth, L. G. C. & Ferreira, R. D. N. (2014). A Importância do Contador nas Organizações. Anais do SEGeT Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, Resende, RJ, Brasil, 11.

Gagné, M., Forest, J., Gilbert, M. H., Aubé, C., Morin, E. & Malorni, A. (2010). The Motivation at Work Scale: Validation evidence in two languages. Educational and psychological measurement, 70(4), 628-646.

Han, J. & Yin, H. (2016). Teacher motivation: Definition, research development and implications for teachers. Cogent Education, 3(1), 1-18.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. São Paulo: Bookman.

Hoogenboom, B. J. & Manske, R. C. (2012). How to write a scientific article. International journal of sports physical therapy, 7(5), 512.

Kızıltepe, Z. (2008). Motivation and demotivation of university teachers. Teachers and Teaching, 14(5-6), 515-530.

Klaeijsen, A., Vermeulen, M. & Martens, R. (2017). Teachers’ innovative behaviour: The importance of basic psychological need satisfaction, intrinsic motivation, and occupational self-efficacy. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(5), 769-782.

Law, P. K. (2010). A theory of reasoned action model of accounting students' career choice in public accounting practices in the post-Enron. Journal of Applied Accounting Research, 11(1), 58-73.

Lehman, G. (2001). Reclaiming the public sphere: problems and prospects for corporate social and environmental accounting. Critical Perspectives on Accounting, 12(6), 713-733.

Markland, D. & Tobin, V. (2004). A modification to the behavioural regulation in exercise questionnaire to include an assessment of amotivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26(2), 191-196.

Miranda, G. J., Leal, E. A. & Medeiros, C. R. (2010). Interdisciplinaridade no curso de Ciências Contábeis: os desafios e as possibilidades de aprender e ensinar a partir de uma experiência. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 4(3), 1-22.

Myburgh, J. E. (2005). An empirical analysis of career choice factors that influence first-year accounting students at the University of Pretoria: a cross-racial study. Meditari Accountancy Research, 13(2), 35-48.

Nadim, M., Chaudhry, M. S., Kalyar, M. N. & Riaz, T. (2012). Effects of motivational factors on teachers' job satisfaction: a study on public sector degree colleges of Punjab, Pakistan. The Journal of Commerce, 4(4), 25.

Niemiec, C. P. & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. School Field, 7(2), 133-144.

Ntoumanis, N. (2001). A selfâ€determination approach to the understanding of motivation in physical education. British journal of educational psychology, 71(2), 225-242.

Pelletier, L. G., Tuson, K. M., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., Briere, N. M. & Blais, M. R. (1995). Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS). Journal of sport and Exercise Psychology, 17(1), 35-53.

Richardson, P. W. & Watt, H. M. (2005). ‘I’ve decided to become a teacher’: Influences on career change. Teaching and teacher education, 21(5), 475-489.

Ribeiro Filho, J. F. (2010). Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade. Recuperado em https://scholar.google.com.br/scholar.

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67.

Roberts, J. (1991). The possibilities of accountability. Accounting, organizations and society, 16(4), 355-368.

Sakamoto, C. K. & Silveira, I. O. (2019). Como fazer projetos de Iniciação Científica. Pia Sociedade de São Paulo: Paulus.

Schmutte, J. (1998). Student and public accounting firm recruiter attitudes toward the desirability of student characteristics: a longitudinal study. Journal of Accounting Education, 16(3-4), 429-461.

Sistema Integrado de Bibliotecas Universidade de São Paulo (2018). Portal de periódicos. Recuperado em http://www.sibi.usp.br.

Silva, G. V. (2016). Motivação para o trabalho docente. Jundiaí: Paco Editorial.

Tuckman, B. W. (1974). An age-graded model for career development education. Journal of vocational Behavior, 4(2), 193-212.

Valenzuela, J., Valenzuela, C. M., Silva-Peña, I., Nocetti, V. G., & Gandarillas, A. P. (2015). Motivación escolar: Claves para la formación motivacional de futuros docentes. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(1), 351-361.

Vallerand, R. J. & Blssonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of personality, 60(3), 599-620.

Watt, H. M. & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale. The Journal of experimental education, 75(3), 167-202.

Published

2020-12-31

How to Cite

Fernandes, C. M. G., Gomes, D. G. de, & Souza, M. A. de. (2020). FROM ACCOUNTING PROFESSIONAL TO TEACHING CAREER: A STUDY ON THE MOTIVATIONAL FACTORS FOR THE TRANSITION. Revista Universo Contábil, 15(4), 69–86. https://doi.org/10.4270/ruc.2019428

Issue

Section

National Section