KNOWLEDGE THAT STRUCTURE THE PEDAGOGIC PRACTICE OF A PROFESSOR OF COST MANAGEMENT IN AN ACCOUNTANCY COURSE
DOI:
https://doi.org/10.4270/ruc.20139Keywords:
Professor Knowledge. Cost Management. Accountancy Education. Professor learning.Abstract
The worries about the professors´ learning and development processes concerning the innovations and the quality of university education highlight the importance of university professors´ learning politics. In this context, the aim of this research was to investigate the features (type and nature) of the knowledge that structure the pedagogic practice of a professor of Cost Management in an Accountancy course offered by a university in São Paulo city, as a way to highlight elements that could lead to a better understanding of the way professors build the competences for performing their academic role throughout the professional development. Therefore, it was made an exploratory-qualitative research, and the data was collected by means of observation and interview, with a semi-structured script. It was verified that the professors’ knowledge have different types and social sources of acquisition, like: Personal knowledge, Programme knowledge, books and material knowledge, technological and technical knowledge. These are pragmatic knowledge, strongly connected with the action context, the professors self and the professional career of professor. Moreover, are considered existential, guided by beliefs, values and attitudes. So, their way of being and being a professor usually frames the dispositions, or the ways of acting in pedagogic practice. It can be concluded that the way of being and being a professor usually frames the dispositions, or the ways of acting in pedagogic practice. In this way, the learning knowledge has a temporary and social basis, and goes back to acquired and developed processes concerning the professor career and pedagogic practice.
Downloads
References
ARAUJO, A. M. P.; SANTANA, A. L. A.; CARNEIRO, C. M. B. Saberes necessários a prática da educação problematizadora: a pedagogia da autonomia de Paulo Freire no curso de ciências contábeis. In: IAAR-ANPCONT 3rd Internacional Accounting Congress, 2009, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Accounting Internationalization, 2009. 1 CD-ROM.
BLOCHER, E. J.; CHEN, K. H.; COKINS, G.; LIN, T. W. Gestão estratégica de custos. São Paulo: McGraw-Hill, 2007.
BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (Org.) Pierre Bordieu: sociologia. São Paulo: Editora Ática, 1983.
BORGES, C. M. F. Formação e prática pedagógica do professor de educação física: a construção do saber docente. Belo Horizonte, 1995. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação/UFMG, 1995.
BRASIL. Lei n. 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, no. 248, dez. 1996, p. 27.833-27.841.
BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. RESOLUÇÃO CNE/CES 10, de 16 de dezembro de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bacharelado, e dá outras providências.
CALDEIRA, M. S. A. A apropriação e a construção do saber docente e a prática cotidiana. Cadernos de Pesquisa, n. 95, São Paulo, nov. 1995, p. 5-12.
CUNHA. M. I. Paradigmas científicos e propostas curriculares. Revista Interface – Comunicação em saúde: Educ. 2, 1998.
CUNHA, M. I. Ensino como mediação da formação do professor universitário. In: MOROSINI, M. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. 2. ed. Brasília : Plano, 2001.
DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO. Cursos avaliados em 2011 com CPC 1 e 2. DOU de 08 de janeiro de 2013, Seção 1, n. 5, p. 7. Disponível em <http://www.in.gov.br/visualiza/index.jsp?data=08/01/2013&jornal=1&pagina=7&totalArquivos=56>. Acesso em 14/2/2013.
ELBAZ, F. Teaching thinking: a study of practical knowledge. London: Croom Helm, 1983.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
______. Pesquisa sobre a formação de professores – o conhecimento sobre aprender a ensinar. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 9, Jun. 1998.
GUARNIERI, M. R. Tornando-se professor: o início na carreira docente e a consolidação da profissão. 1997. 149f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos - SP, 1997.
GUERREIRO, R. Gestão do lucro. São Paulo: Atlas, 2006.
HANSEN, D. R.; MOWEN, M. M. Gestão de custos. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
HARGREAVES, A. Professorado, cultura y postmodernidad: cambian los tempos, cambia el professorado. Madrid: Morata, 1996.
KNOWLES, J. G.; COLE, A. L.; PRESSWOOD, C.S. Through preservive teacher's eyes: exploring field experiences through narrative and inquiry. NY: Macmillan College Publish Company, 1994.
KOURGANOFF, W. A face oculta da universidade. São Paulo: UNESP, 1990.
LAFFIN, M. O professor de contabilidade no contexto de novas exigências. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 57-78, abr. 2001.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MICHELAT, G. Sobre a utilização da entrevista não diretiva em sociologia, críticas metodológicas, investigação social e enquete operária. São Paulo: Polis, 1982.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: HUCITEC, 2008.
MIZUKAMI, M. G. M. Ensino: abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em Aberto, Brasília, ano 16. n.70, abr./jun. 1996.
MOREIRA. H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2009.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005.
NASSIF, L. A alta reprovação no exame da OAB. Publicado em 16/01/2013. Disponível em <http://www.advivo.com.br/blog/luisnassif/a-alta-reprovacao-no-exame-da-oab>. Acesso em 14/02/2013.
NOSSA, V. Formação do corpo docente dos cursos de graduação em contabilidade no Brasil: uma análise crítica. Contabilidade e Finanças, São Paulo, n. 21, mai-ago. 1999.
NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa, Dom Quixote, 1992.
PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas e profissão docente: perspectivas sociológicas. 2. ed. Dom Quixote: Lisboa, 1996.
______. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.
PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1999.
______. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S.G. & GHEDIN, E. (Orgs.). O professor reflexivo no Brasil. Gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
______; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002 (Coleção Docência em Formação).
PIMENTEL, M. G. O professor em construção. Campinas, SP: Papirus, 1993.
PORTAL G.1. Exame do Cremesp reprova 54,5% dos formandos em medicina. Publicação de 06/12/2012. Disponível em: <http://g1.globo.com/educacao/noticia/2012/12/exame-do-cremesp-reprova-545-dos-formandos-em-medicina.html>. Acesso em 14/2/2013.
SACRISTÁN, J. G. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
SANTANA, A. L. A. O perfil do professor de ciências contábeis e seu reflexo no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes - um estudo nas universidades federais do Brasil. 2009. 177f. Dissertação (mestrado) – FEA/USP – Controladoria e Contabilidade, São Paulo, 2009. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96133/tde-05052010-142132/pt-br.php>. Acesso em: 6 mar. 2011.
SANTOS, B. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.
SAVIANI, Demerval. Histórias das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SCHON, A. D. Educating the reflective practitioner: toward a new designer for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey – Bass Publ., 1987.
SELLTIZ, C. et. Al. Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: Herder: Edusp, 1965.
SHULMAN, L. S. The wisdom of practice: essays on teaching and learning to teach. San Francisco, Jossey-Bass, 2004.
SLOMSKI, V. G. Saberes e competências do professor universitário: contribuições para o estudo da Prática Pedagógica do Professor de Ciências Contábeis do Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, v. 1, p. 86-106, 2007.
______. O conceito de professor investigador: os saberes e as competências necessárias à docência reflexiva na área contábil no Brasil. Revista Universo Contábil, v. 4, n. 4, p. 06-21, 2008a.
______. Saberes que fundamentam a prática pedagógica do professor de Ciências Contábeis. In: Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, 8., 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: 2008b. 1 CD-ROM.
______; SLOMSKI, V. Saberes e competências do professor de Ciências Contábeis do Brasil. In: LOPES, J. ; RIBEIRO FILHO, J. F.; PEDERNEIRAS, M.. (Org.). Educação contábil: tópicos de ensino e pesquisa. São Paulo: Atlas, v. 1, p. 135-156. 2008.
______et al. Saberes que fundamentam a prática pedagógica do professor de Ciências Contábeis de instituições de ensino superior brasileiras. Revista Brasileira de Contabilidade. v. 178, p. 119-139, 2009.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Quebec, CRIFPE, 1999.
______; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e Educação, n. 4. Porto alegre, 1991.
______; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação e Sociedade, Ano XXI, n. 73, dez. 2000.
VALOR ECONÔMICO. Menos da metade dos contadores são aprovados em exame de suficiência. Edição de 21 de setembro de 2012. Disponível em <http://www.valor.com.br/carreira/2839130/menos-da-metade-dos-contadores-sao-aprovados-em-exame-de-suficiencia>. Acesso em 14/2/2013.
VASCONCELOS, M. L. M. C. Contribuindo para a formação de professores universitários: relatos de experiências. In: MASETTO, M. (org.). Docência na universidade. Campinas, SP: Papirus, 1998, pp. 77-94.
ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for papers published in this journal belong to the author, with rights of first publication for the journal. As the papers appears in this publicly accessed journal, the papers are for free use, receiving their credit, in educational and non-commercial uses. The journal will allow the use of the papers published for non-commercial purposes, including the right to send the paper to publicly accessed databases.