PERCEPTION OF THE TEACHERS OF UNDERGRADUATE COURSES IN ACCOUNTING ON THE ROLE AND PERFORMANCE OF THE ACCOUNTING PRONOUNCEMENTS COMMITTEE

Authors

  • Bruno Vinícius Ramos Fernandes Universidade de Brasília
  • Diogo Henrique Silva de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Eduardo Tadeu Vieira Universidade de Brasília
  • Jorge Katsumi Niyama Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.4270/ruc.20117

Keywords:

Accounting Standards. Accounting Pronouncements Committee. Teachers.

Abstract

The main objective of this paper is to examine the perception of the teachers of undergraduate courses in Accounting in Brazil regarding the function and performance of the Accounting Pronouncements Committee (Comitê de Pronunciamentos Contábeis - CPC). The results are based on the perceptions of 190 (one hundred and ninety) teachers on the CPC function and performance (Study I) and the CPC relevance for the accounting profession (Study II). This is descriptive research, conducted through a survey. For data analysis descriptive statistics and chi-square (c2 test) were adopted. Adopting chi-squared test was possible to identify whether category variables such as region, status, age, gender, institution of work, the discipline taught, being a full time teacher or having another parallel profession influenced the response patterns observed. Regarding Study I, most of the teachers recognize CPC as the entity responsible for the convergence in the country, contributing, thus, to the improvement   of accounting information. The entity’s evaluation was considered good, doing a good work on the convergence. Teachers don´t agree that CPC simply reflects the international standards. However, there is no consensus among the teacher in the fact that the speed at which the standards are published may be harming the discussions on convergence. Study II showed that most of the teachers agree that CPC allows more participation of the accounting professionals on elaborating accounting standards, strengthen and giving them substantive authority.

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Author Biographies

Bruno Vinícius Ramos Fernandes, Universidade de Brasília

Doutorando em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília - UnB (2009). Mestre em Ciências Contábeis pela UnB (2008), tema de dissertação: bolhas de preços no mercado acionário brasileiro. Graduado em Ciências Contábeis pela UnB (2006). Atualmente é Professor do Departamento de Ciências Contábeis e Atuariais da Universidade de Brasília - UnB. Tutor do curso de Administração a distância da UnB. Ex-funcionário da Caixa Econômica Federal em Brasília e do Centro Universitário Euro-Americano (Unieuro). Foi bolsista do CNPQ na graduação (PIBIC) e no mestrado, com artigos publicados no Congressos USP de Contabilidade e Controladoria, ENANPAD, ANPCONT e Congresso Brasileiro de Custos. Tem experiência na área de Contabilidade e Finanças com ênfase em capital de giro, análise de liquidez e projetos de investimento de capital, mercado financeiro e de capitais.

Diogo Henrique Silva de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004) e mestrado em Ciências Contábeis pela Universidade de Brasília (2007). Atualmente é doutorando do Programa Multiinstitucional e Inter-regional de Pós Graduação em Ciências Contábeis - UNB, UFPB e UFRN e professor assistente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Possui trabalhos publicados nos seguintes temas: Finanças Comportamentais, Finanças Corporativas, Análise das demonstrações Contábeis e Contabilidade Gerencial.

Eduardo Tadeu Vieira, Universidade de Brasília

Possui graduação em CIÊNCIAS CONTÁBEIS pela Universidade de Brasília (1984) e mestrado em Administração pela Universidade de Brasília (2001). Foi Secretário de Planejamento da Universidade de Brasília de 1997 a 2009. Atualmente cursa o DOUTORADO em Ciências Contábeis do Programa Multiinstitucional e Inter Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis oferecido pelo consórcio UnB/UFRN/UFPB

Jorge Katsumi Niyama, Universidade de Brasília

Possui graduação em Ciênciais Contábeis pela Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (1974), mestrado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (1982) e doutorado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo (1990) e pós-doutorado pela University of Otago (2005). Atualmente é professor titular da Universidade de Brasília e membro da diretoria executiva da ANPCONT - Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Contabilidade. Tem experiência na área de Ciências Contábeis. Atua principalmente nos seguintes temas: evidenciação contábil, Contabilidade Internacional, Contabilidade de Instituições Financeiras, Teoria da Contabilidade e Derivativos.

Published

2011-10-30

How to Cite

Ramos Fernandes, B. V., de Lima, D. H. S., Vieira, E. T., & Niyama, J. K. (2011). PERCEPTION OF THE TEACHERS OF UNDERGRADUATE COURSES IN ACCOUNTING ON THE ROLE AND PERFORMANCE OF THE ACCOUNTING PRONOUNCEMENTS COMMITTEE. Revista Universo Contábil, 7(4), 60–81. https://doi.org/10.4270/ruc.20117

Issue

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National Section