The impact of activism on the performance of publicly-traded companies

Autores/as

  • Wlamir Goncalves Xavier Biola University Chongqing Technical Business University http://orcid.org/0000-0001-8106-1822
  • Lauro Cesar Silva Melo UNISUL
  • Silvio Parodi Oliveira Camilo UNESC
  • Frederick Greene Eastern New Mexico University (ENMU)

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2020v25n4p63-84

Palabras clave:

Activism. Institutional Investor. Corporate Governance. Performance.

Resumen

Institutional investors hold the largest volume of financial resources in the world. The role of the institutional investor as a shareholder has evolved, and now institutional investors are engaged with increasing participation in companies. This active positioning, or activism, is defined as an increase of direct involvement by the investors in the management of companies and influence over corporate executives by vastly increased corporate governance. This paper proposes to analyze the impact of institutional investors' activism on the performance of publicly-traded companies in Brazil. The final sample composed of economic data from 351 companies. The financial and market performance was measured in the years from 2006 to 2015. For data analysis, a panel data effects model was chosen. Results suggest that the governance index moderates the effect of activism on performance, especially in companies where governance practices are not very developed.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Wlamir Goncalves Xavier, Biola University Chongqing Technical Business University

Pós-doutorado em Administração pela Fundação Getúlio Vargas- EAESP. Possui doutorado em Administração e Turismo pela Universidade do Vale do Itajaí (2011) com estágio de pesquisa na Wharton School, Universidade da Pennsylvania (2009/2010) e na Universidade de Paris Dauphine, França (2008/2009). Cursou mestrado em Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999), especialização em administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1991) e graduação em Engenharia Quimica pelo Instituto Militar de Engenharia (1988). Tem experiência em consultoria e na direção de empresas nas áreas de Tecnologia da Informação e Prestação de Serviços, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégia, finanças, marketing e computação móvel. Na Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (ANPAD), atua como líder do tema Estratégias Corporativas na divisão de Estratégia. Atualmente é docente do mestrado em administração da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) e bolsista do CNPq.

Publicado

2021-01-29

Cómo citar

Xavier, W. G., Cesar Silva Melo, L., Oliveira Camilo, S. P., & Greene, F. (2021). The impact of activism on the performance of publicly-traded companies. Revista De Negócios, 25(4), 63–84. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2020v25n4p63-84

Número

Sección

Articles