The importance of Guanxi for Latin America companies doing business with China

Autores/as

  • Fernando Fracaroli Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Suzana Assis Bandeira de Melo Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Arnoldo Jose de Hoyos Guevara Pontifícia Universidade Católica / PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2012v17n3p54-79

Palabras clave:

China, Latin America, guanxi, business culture, relationship, bibliometric analysis

Resumen

http://dx.doi.org/10.7867/1980-4431.2012v17n3p54-79

 

The relevance of this article is based on the importance of China as one of main commercial partners of several Latin America countries and the importance of understanding the cultural aspects of an Asiatic country as a competitive advantage in company strategy.   The commercial exchanges promoted by companies, and by nations, are also permeated by a series of less tangible components, which do not fit in the universe of economic-financial efficiency and other measurable elements. The business culture of countries is a preponderant factor among these elements. There are innumerous cultural traits, specifically Chinese traits, which express and interfere in the field of negotiations.  The intention is to contribute in the sense of increasing knowledge on one of the most important cultural traits, guanxi, and its relationship with other elements related to business administration practices. Due to the difficulty in finding an accurate translation for guanxi, we rely on the understanding that it represents the ​​ interpersonal network of relationships, or further, the network of personal connections. The most researched studies and incumbent hot topics are presented through a bibliometric analysis on the Web of Science database.

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Biografía del autor/a

Fernando Fracaroli, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Mestrando em Administração na PUC-SP, Empreendedor no ramo de varejo.

Suzana Assis Bandeira de Melo, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Mestranda em Administração - PUC-SP; Consultora para empresas que pretendem fazer negócios com a China;

Arnoldo Jose de Hoyos Guevara, Pontifícia Universidade Católica / PUC-SP

Possui graduação em Engenharia Química e Matemáticas pela Universidade de Nuevo Leon - México (1961), tem mestrado em Engenharia Nuclear do PRNC na Universidade de Puerto Rico - USA (1965) , doutorado em Estatística - University of California - Berkekley USA (1970) , e fez pos-doutorado na Universidade de Oxford - UK ( 1985 ). É representante no Brasil da World Future Society (www.wfs.org), e do Projeto Milênio (www.millennium-project.org) rede internacional de pesquisadores que analiza prospectivamente o futuro em relação a 15 grandes desafios globais , e faz 10 anos pubilca seu informe anual State of The Future (http://www.millennium-project.org/millennium/2011SOF.html ) publicação que, nas palavras do Secretario Geral das Nações Unidas Ban Ki-moon : ".. propociona invaluaveis insights sobre o futuro das Nações Unidas , seus Estados Membros , e a Sociedade Civil " . Fundador e diretor do Núcleo de Estudos do Futuro da PUCSP (www.nef.org.br) e da ONG educacional Gira Sonhos (www.girasonhos.org.br). É professor da pós-graduação em Administração da PUCSP. Áreas de Interesse atual: Métodos Quantitativos , Estudos do Futuro, Inovação e Desenvolvimento Sustentável, Gestão de Conhecimento Valores e Consciência. Publicou em co-autoria o livro Da Sociedade do Conhecimento a Sociedade da Consciencia pela Editora Saraiva; e outros sendo o mais recente Educação para a Era da Sustentabilidade. É responsável no Brasil pela organização dos International Conference on Innovation and Managment ICIM ( www.pucsp.br/icim ) em colaboração com equipes da China, Japão e Holanda ( www.icimonline.net ) ; bem como do Journal on Innovation and Sustainability ( http://revistas.pucsp.br/risus).

Publicado

2012-10-03

Cómo citar

Fracaroli, F., Melo, S. A. B. de, & Guevara, A. J. de H. (2012). The importance of Guanxi for Latin America companies doing business with China. Revista De Negócios, 17(3), 54–79. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2012v17n3p54-79