ARE ENTERPRISING YOUTHS PREPARED TO UNDERTAKE IN HIGH-TECH COMPANIES?

Authors

  • Francisco Ricardo Bezerra Fonsêca Universidade Federal de Pernambuco
  • Sérgio Benício C. de Mello Universidade Federal de Pernambuco
  • Maria Christianni Coutinho Marçal Universiade Federal de Pernambuco
  • Maria Iraê de Souza Correa Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2008v13n3p67-80

Keywords:

Empreendedorismo – Âncoras de carreira – Intenções de empreender

Abstract

Entrepreneurship (theoretical and practically) as a phenomenon is capable of fomenting an infinity of issues regarding the dynamic and complex reality of contemporary businesses. This paper aims at to explore the factors that influence the intention of becoming an entrepreneur by alumini and senior students of a major Brazilian University undertaking high-tech degrees. This qualitative study was accomplished through in-depth interviews. In the analytical scope, a content analysis was undertaken comprehending the process of transcription of the interviewees’ reports, codification of contents and interpretation of their meanings. The category will (i.e., the human act of choosing freely to practice or not certain actions) poised as one of the fundamental factors influencing the intentional act of enterprising. The entrepreneurs’ self-perceived profile, which corroborates with the idea of career anchor (major theory used in this study), was evidenced as a relevant empiric discovery while the anchor of managerial career was revealed more frequently. At the end, suggestions of future researches are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ricardo Bezerra Fonsêca, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), professor assistente 1 da UFPE, lotado no Campus Acadêmico do Agreste (CAA) e pesquisador do grupo de pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa em Tecnologia, Estudos Culturais e Consumo (GTEC/UFPE).

Sérgio Benício C. de Mello, Universidade Federal de Pernambuco

Ph.D em Marketing pela City University (Cass Business School), Londres, Reino Unido. Pesquisador do CNPq, membro da comissão de avaliação de área da CAPES, professor associado 1 da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), lotado no Departamento de Ciências Administrativas (DCA) e coordenador do grupo de pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa em Tecnologia, Estudos Culturais e Consumo (GTEC/UFPE).

Maria Christianni Coutinho Marçal, Universiade Federal de Pernambuco

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pesquisadora do grupo de pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa em Tecnologia, Estudos Culturais e Consumo (GTEC/UFPE), professora titular da FAFIRE, da Faculdade Maurício de Nassau e da Faculdade Boa Viagem (FBV), participante do Corpo Docente do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Marketing da FAFIRE.

Maria Iraê de Souza Correa, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pesquisadora do grupo de pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa em Tecnologia, Estudos Culturais e Consumo (GTEC/UFPE), Professora Substituta do curso de Administração da UFPE.

Published

2009-02-02

How to Cite

Bezerra Fonsêca, F. R., C. de Mello, S. B., Coutinho Marçal, M. C., & de Souza Correa, M. I. (2009). ARE ENTERPRISING YOUTHS PREPARED TO UNDERTAKE IN HIGH-TECH COMPANIES?. Revista De Negócios, 13(3), 67–80. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2008v13n3p67-80