ACG MIMETIC ISOMORPHISM AS COMPETITIVE STRATEGY IN THE DIMENSION STONE SECTOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2023v28n4p31-48

Abstract

This article investigates the existence of mimetic isomorphism (MI) in companies in the dimension stone sector (DSS). The southeast of the country was taken as a base, since it currently contains the highest level of technological organizational development in the sector. Thus, the overall objective of this study is to analyze which factors in the southeast region favor the practice of MI in the DSS. The study uses distinct models of statistical analysis, such as exploratory factor analysis, and Confirmatory Analysis, thus seeking to legitimize the results of organizational research. The mechanisms underlying the presence of isomorphism served as a starting point to analyze organizational behavior in this period of increasing technological advancement in the sector. It was so, detected as a guiding factor in order to obtain industrial investment. The research implications are restricted to the regionalization of information sources, a fact which, may be relevant for other regions of the country, since the southeast region accommodates the largest processing center for this field of economic activity. Future research should concentrate on other regions, for a comparative analysis of the results obtained, since this will enable us to outline an isomorphic behavior profile in socio-economic terms and on a national level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Carlos Guidi, Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP

Doutor em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba.

Nadia Kassouf Pizzinatto, Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP

Pós-Doutorado em Gestão de Marketing pela UPAEP - Universidad de Puebla, México. Doutorado em Negócios e Mestre em Administração de Empresas pela EAESP/FGV - Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas. Professora do curso de Doutorado em Administração da Universidade Metodista de Piracicaba.

Andrea Kassouf Pizzinatto, Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP

Doutora pelo Programa de Mestrado e Doutorado em Administração da UNINOVE - PPGA. Mestre em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP.

Thel Augusto Monteiro, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC

Doutor em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP) e Professor da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC) e Professor colaborador da Benemérita Universidad Autónoma de Puebla - BUAP (México) e da Universidad de Tlaxcala (México).

Maria Imaculada de Lima Montebello, Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP

Doutora em Agronomia, com concentração de estudos em Estatística e Experimentação Agronômica pela Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz. Professora dos Programas de Pós-Graduação (PPG) Ciências do Movimento Humano e Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP). Coordenadora PPG em Administração da Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP.

Downloads

Published

2024-02-26

How to Cite

Guidi, A. C., Pizzinatto, N. K., Pizzinatto, A. K., Monteiro, T. A., & Montebello, M. I. de L. (2024). ACG MIMETIC ISOMORPHISM AS COMPETITIVE STRATEGY IN THE DIMENSION STONE SECTOR. Revista De Negócios, 28(4), 31–48. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2023v28n4p31-48

Issue

Section

Articles