Knowledge management at Unilever South America – enabling conditions and their interaction with the SECI model

Autores

  • Jorge Tenório Fernando Pontificia Universidade Católica de Sao Paulo http://orcid.org/0000-0001-6923-8859
  • Silvio Popadiuk Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Neusa Maria Bastos Fernandes Santos Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.7867/1980-4431.2019v24n2p7-26

Palavras-chave:

knowledge creation and sharing, SECI process, product innovation, R&D-marketing interaction, Unilever.

Resumo

This paper describes the organizational knowledge taxonomy, comprising management of an existing knowledge and creation of a new knowledge, portraying the theoretical path of the field with emphasis on some oppositions such as tacit-explicit and exploration-exploitation and their impact into the organizations. It presents the case study of Unilever South America by analyzing the company’s enabling conditions for knowledge creation and the integration with the SECI (socialization, externalization, combination, internalization) process, in which we identify how the company manages to cope with knowledge creation and sharing as a strategic resource for the product innovation activities of marketing and R&D project teams, thereby aiming to portray features of the organizational knowledge as a strategic resource and its use dimensions in the product development process. The results pointed to advances in the efforts for the dissemination of knowledge by the top management of the company; however, it also shows that some team integration is missing, so that knowledge is shared due to the working structure rather than for individual or collective initiatives, which leads us to conclude that the strategic objectives and efforts of the organization to extend the reach the generated knowledge within the business does not reflect completely in the reality of the working groups.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Jorge Tenório Fernando, Pontificia Universidade Católica de Sao Paulo

PhD in Management Studies from Pontifícia Universidade Católica de Sao Paulo (2019), with a period as Guest Doctoral Researcher at the University of Mannheim, Germany (2017) through the sandwich research grant by CAPES; Master's Degree at Business Administration from Universidade Presbiteriana Mackenzie (2008); Specialist at Applied Consumer Sciences (2013) MBA in Marketing (2005) from Escola Superior de Propaganda e Marketing; Specialist in International Trade from Fundação Armando Álvares Penteado (1997) Bachelor Degree at Language and Literature (English, German, Portuguese) from Universidade de São Paulo (1995-1999). 25 years experience as executive in national and multinational companies in the areas of international trade, business development, and strategic marketing. Currently working as professor for undergraduate management courses at Centro Paula Souza (FATEC) and for the Marketing MBA at Grupo Anima (São Judas University), besides developing projects as business consultant and career coach.

Silvio Popadiuk, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Bolsa Produtividade Modalidade PQ2 entre 2009-2015 e entre 2017- 2020 Pós-Doutorado na Universidade de Toronto, na Faculty of Information Studies, Canadá (2004). Doutorado (1996) e Mestrado (1992) em Administração de Empresas pela FEA-USP Bacharel em Estatística pelo Instituto de Matemática e Estatística da USP - (IME-USP - 1978) Professor adjunto da Universidade Presbiteriana Mackenzie desde 1993. Componente do programa de Pós Graduação e Administração de Empresas desde 1999. Lidera grupo do CNPq que estuda temas relacionados com a competitividade das empresas, gestão do conhecimento, exploration, exploitation, ambidestria organizacional, inovação, transferência e absorção do conhecimento, rotinas, RBV e dynamic capabilities. Avaliador de periódicos e líder de tema do EnANPAD e EnADI em 2013 e 2014. Publicações em periódicos nacionais e internacionais. Coordenador substituto do Programa de Pós Graduação em Administração de Empresas da UP Mackenzie entre fevereiro de 2014 a março de 2018. Editor chefe da Revista de Administração Mackenzie - RAM - Qualis CAPES B1, desde junho de 2014. Coordenador do projeto MINTER entre o PPGA/Mackenzie e a UDC de Foz de Iguaçu entre abril de 2014 até dezembro de 2017.

Neusa Maria Bastos Fernandes Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculty Research Program Fellow - McGill University, Canadá (1996) / Pós-Doutorado, Doutorado em Controladoria e Contabilidade pela USP (1992), Mestrado em Administração pela USP (1984) e Graduação em Administração de Empresas pela USP (1974). Em 1990 foi Fulbright Scholar (CIES/USA) na Business School of the University of Michigan, Ann Arbor (UMI). Entre 2003 e 2009 foi bolsista do Governo Canadense pelo Programa International Council of Canadian Scholars (ICCS/Otawa). Professora Honoris Causa (Rede Paulista de Ensino Superior). Autora de livros, capítulos, trabalhos completos apresentados em congressos acadêmicos e artigos publicados em periódicos de âmbitos internacional e nacional. Coordenadora de Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências Contábeis e Financeiras e Coordenadora de Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Administração. Consultora adhoc para agências de fomento (FAPESP, CAPES) e para órgãos públicos educacionais, como Conselho Estadual da Educação de São Paulo (CEE-SP) e INEP. Presidente do Conselho Diretor da Associação Brasileira de Editores Científicos (ABEC). Presidente do Conselho Científico da Sociedade Brasileira de Gestão do Conhecimento (SBGC). Membro da Mesa Diretora Nacional da Associação Brasileira de Estudos Canadenses (ABECAN) e Coordenadora de Núcleo de Estudos Canadenses / NEC/PUCSP. Membro da Comissão de Avaliação da Área de Administração e Contabilidade / CAPES. Membro do Júri Prêmio Franklin Delano Roosevelt / USA.

Arquivos adicionais

Publicado

2019-08-20

Como Citar

Fernando, J. T., Popadiuk, S., & Santos, N. M. B. F. (2019). Knowledge management at Unilever South America – enabling conditions and their interaction with the SECI model. Revista De Negócios, 24(2), 7–26. https://doi.org/10.7867/1980-4431.2019v24n2p7-26

Edição

Seção

Articles